Sunday, March 5, 2017

Lelaki Berkulit Hitam

Seorang lelaki yang telah memeluk Islam, datang menemui Nabi SAW yang sedang dalam suatu peperangan. Ia bertanya, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku hanya seorang lelaki berkulit hitam yang berwajah jelek, dan aku tidak mempunyai harta. Seandainya aku memerangi mereka (kaum musyrikin) sampai aku terbunuh, apakah aku akan masuk surga?"

“Ya," Kata Nabi SAW dengan tegas.
Lelaki itu menerjunkan diri ke dalam pertempuran, berperang dengan perkasa sehingga akhirnya menemui syahidnya. Nabi SAW mendekati jenazahnya dan berkata, "Sungguh Allah telah mempertampan wajahmu, mengharumkan baumu dan memperbanyak hartamu…"

Sesaat kemudian beliau bersabda lagi, "Sungguh aku telah melihat dua istrinya dari jenis bidadari, yang bulat dan indah matanya, saling berebut menarik jubahnya, kemudian keduanya masuk di antara jubah dan kulitnya…"

Baca Juga Kisah Sahabat Nabi :
Kisah Addas dan Syaibah Bin Rabiah
Syaddad Bin Aus RA
Utsman bin Thalhah al Adawi RA
Abu Aqil al Unaifi RA
Wanita Tua dari Bani Adi bin Najjar

No comments:

Post a Comment

Said Bin Zaid RA